محمد غفاری فرد؛ مهدی صادقی شاهدانی؛ صفی الله حمیدی
دوره 4، شماره 13 ، آبان 1402، ، صفحه 1-17
چکیده
درونزا ساختن واحدهای اقتصادی یکی از اهداف توسعه پایدار است که میتواند در مقابل بحرانها و تکانههای خارجی اقتصاد را باثبات نگه دارد. استفاده از ظرفیت دانش در اقتصاد و بسترسازی اقتصاد جهت تجاریسازی محصولات دانشبنیان در یک بستر رقابتی و خلاقانه بهعنوان عامل مهم اثرگذار بر قدرت افزایی اقتصاد شناخته شده است و میتواند اقتصاد ...
بیشتر
درونزا ساختن واحدهای اقتصادی یکی از اهداف توسعه پایدار است که میتواند در مقابل بحرانها و تکانههای خارجی اقتصاد را باثبات نگه دارد. استفاده از ظرفیت دانش در اقتصاد و بسترسازی اقتصاد جهت تجاریسازی محصولات دانشبنیان در یک بستر رقابتی و خلاقانه بهعنوان عامل مهم اثرگذار بر قدرت افزایی اقتصاد شناخته شده است و میتواند اقتصاد منطقه را به سطحی برساند که با اتکا به منابع داخلی، مخارج خود را تأمین نماید. در این پژوهش آثار اقتصاد دانشبنیان بر درونزایی اقتصاد استانهای ایران طی دوره زمانی 1390-1398 و با روش حداقل مربعات اصلاح شده پانلی از طریق برنامه ایویوز مورد تجزیهوتحلیل قرار داده شده است. با استفاده از روش موریس و زیر شاخصهای اقتصاد دانشبنیان شاخص ترکیبی ان محاسبه و بر اساس توان درامد مالیاتی استانها شاخص درونزایی اقتصاد محاسبه شده است پس از انجام آزمونهای کایو، لیمر و هاسمن جهت تعیین روابط بلندمدت، پانلی بودن مدل و تعیین اثرات ثابت و تصادفی بودن ضرایب، مدل برآورد شده است نتایج تحقیق نشان میدهد که با یک درصد افزایش در شاخص ترکیبی اقتصاد دانشبنیان درونزایی اقتصاد استانهای ایران بهاندازه 0.44 درصد افزایش میدهد. افزایش در بهرهوری نیروی کار و مخارج دولت درونزایی اقتصادی استانهای ایران را افزایش میدهد هرچند افزایش نرخ تورم این روند را کاهش میدهد. همچنین مؤلفههای تشکیل دهنده اقتصاد دانشبنیان نیز نشان میدهد که با یک در صد افزایش در شاخص آموزش درونزایی اقتصادی بهاندازه 0.2درصد افزایش میکند. با یک درصد افزایش شاخص اطلاعات، درونزایی اقتصادی بهاندازه 0.55درصد افزایش میدهد و با یک درصد افزایش شاخص نوآوری، درونزایی اقتصادی بهاندازه 0.091 درصد افزایش مییابد. بنابراین سیاستگذاران منطقهای جهت ارتقای توان داخلی استانهای مختلف کشور میبایست توجه بیشتری به مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان از جمله ارتقای مشوقهای اقتصادی، توسعه مهارتهای آموزشی در مدارس و توسعه مراکز مهارتی به همراه افزایش بهرهوری نیروی کار و تمرکززدایی مالی در مخارج از دولت مرکزی به استانها را در دستور کار خود قرار دهند.
محمد غفاری فرد؛ سید احمد موسوی
دوره 4، شماره 12 ، شهریور 1402، ، صفحه 61-79
چکیده
رشد و توسعه اقتصادی از اهداف اساسی تمام کشورهای دنیا بهشمار میرود که تاکنون عوامل متعددی تأثیرگذار برای این هدف ارائه شده است. بودجه عمرانی دولت یکی از مهمترین و اساسیترین عوامل تأثیرگذار در رشد اقتصادی است. اگر دولت مرکزی نتواند تغییرات اساسی را مطابق با نیازها و سلایق منطقهای ایجاد کند تأمین کالاها و خدمات عمومی کارایی خود ...
بیشتر
رشد و توسعه اقتصادی از اهداف اساسی تمام کشورهای دنیا بهشمار میرود که تاکنون عوامل متعددی تأثیرگذار برای این هدف ارائه شده است. بودجه عمرانی دولت یکی از مهمترین و اساسیترین عوامل تأثیرگذار در رشد اقتصادی است. اگر دولت مرکزی نتواند تغییرات اساسی را مطابق با نیازها و سلایق منطقهای ایجاد کند تأمین کالاها و خدمات عمومی کارایی خود را از دست میدهد و دولتهای محلی میتوانند باعث بهبود کارایی گردیده و این بهبود کارایی از طریق آگاهی دولتهای محلی از شناخت نیازها، ظرفیتها و سلیقههای افراد محلی به وجود میآید. با شناخت نیازها و استعدادها، بهرهوری افزایش نموده و درنهایت میزان تولید افزایش میکند. در ایران شورای برنامهریزی و توسعه استانها نحوه تخصیص بودجه سالیانه استانها را در اختیار دارند و طی سالهای متمادی است که این شورا بودجه استانها را به امور مختلف (بودجه امور عمومی، بودجه امور دفاعی، بودجه امور اقتصادی و بودجه امور اجتماعی) و شهرستان ها تخصیص میدهد. هدف تحقیق حاضر بررسی آثار اقتصادی تخصیص اعتبارات تملک دارایی سرمایهای استانی توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استانها در پهنه سرزمین ایران است. دادههای این تحقیق از طریق سایت مرکز آمار ایران برای تمام استانها طی سالهای 1390-1398 جمعآوری شدهاست. این تحقیق از نظر هدف کاربردی میباشد و با استفاده از روش دادههای تابلویی حداقل مربعات معمولی در محیط برنامه ایویوز تجزیهوتحلیل انجام شده و نتایج آن نشانمیدهد که با یک درصد افزایش در بودجه امور اقتصادی، تولید ناخالص داخلی سرانه بهاندازه 0.241848 درصد افزایش میکند. با یک درصد افزایش در بودجه امور خدمات عمومی، تولید ناخالص داخلی سرانه بهاندازه 0.102297 درصد افزایش میکند، با یک درصد افزایش در بودجه امور اجتماعی، تولید ناخالص داخلی سرانه بهاندازه 0.09448 درصد افزایش میکند و با یک درصد افزایش در بودجه امور نظامی، تولید ناخالص داخلی سرانه بهاندازه 0.074006 در صد افزایش مییابد ازآنجاییکه یکی از اهداف اساسی دولتها رسیدن به رشد اقتصادی است، سیاستمداران، برنامه ریزان بهخصوص شورای برنامهریزی و توسعه استانها بهخاطر رسیدن به این هدف مهم باید توجه بیشتری در تخصیص بودجه به امور اقتصادی، امور عمومی و بودجههای بخش آموزش و بهداشت نماید تا از طریق آن بهرهوری نیروی کار و درنهایت رشد اقتصادی کشور را افزایش دهند.