سمانه کیومرثی بیرک علیا؛ حمداله سجاسی قیداری؛ خدیجه بوزرجمهری
دوره 4، شماره 11 ، خرداد 1402، ، صفحه 36-55
چکیده
زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی، میتوانند منشأ تحولات بزرگی در زمینههای ایجاد کسب و کارها بوده و عامل تولید ثروت و ایجاد اشتغال باشند. کسبوکارهای خانوادگی به عنوان یکی از گونههای کارآفرینی محلی و در سطح خرد می باشد که زنان بهویژه در مناطق روستایی میتوانند راه اندازی کنند؛ اما باید توجه داشت که راه اندازی کسبوکار در ...
بیشتر
زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی، میتوانند منشأ تحولات بزرگی در زمینههای ایجاد کسب و کارها بوده و عامل تولید ثروت و ایجاد اشتغال باشند. کسبوکارهای خانوادگی به عنوان یکی از گونههای کارآفرینی محلی و در سطح خرد می باشد که زنان بهویژه در مناطق روستایی میتوانند راه اندازی کنند؛ اما باید توجه داشت که راه اندازی کسبوکار در مقیاس محلی مانند روستاها، متأثر از عوامل متعددی میباشد که اجازه راه اندازی راحت کسب و کارها توسط زنان را نمیدهد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کسب وکارهای خانگی زنان روستایی میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی و ازلحاظ هدف، کاربردی است. نحوه جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) در قالب دو گروه زنان دارای کسبوکار و بدون کسبوکار انجامشده است. جامعه آماری تحقیق شامل زنان دارای کسبوکار روستایی و بدون کسبوکار میباشد. حجم نمونه بهصورت هدفمند و تمام شماری 186 زن در دو گروه انتخاب گردید. یافتههای به دست آمده نشان میدهد که بر اساس نتایج آزمون T، در گروه زنان دارای کسب و کار شاخصهای حمایت مالی خانواده، تجربه کاری، شاخص صدور آسان مجوز مشاغل و در دسترس بودن انشعابات آب، برق و گاز در توسعه کسب و کارها تأثیرگذار میباشد؛ اما از دیدگاه زنان بدون کسب و کار، شاخصهایی مانند نزدیکی به راههای ارتباطی و نبود بروکراسی در توسعه کسبوکارهای زنان میتواند تأثیرگذار باشد.
فتانه طالب پور؛ حسین شعبانعلی فمی؛ علی اکبر براتی؛ محمد آصف شایق
دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1401، ، صفحه 78-93
چکیده
تغییر اقلیم یکی از چالشهای اساسی پیشروی بشر کنونی است. درنتیجه، جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و تخریب منابع طبیعی از الزامات حفظ کیفیت زندگی نسلهای فعلی و آینده است. از راهکارهای تحقق این مهم توجه به توسعه کسبوکارهای سبز و افزایش سطح سبز بودن کسبوکارهای موجود است. کسبوکار سبز شغل شایستهای است که ضمن تولید کالاها و خدمات، ...
بیشتر
تغییر اقلیم یکی از چالشهای اساسی پیشروی بشر کنونی است. درنتیجه، جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و تخریب منابع طبیعی از الزامات حفظ کیفیت زندگی نسلهای فعلی و آینده است. از راهکارهای تحقق این مهم توجه به توسعه کسبوکارهای سبز و افزایش سطح سبز بودن کسبوکارهای موجود است. کسبوکار سبز شغل شایستهای است که ضمن تولید کالاها و خدمات، به حفظ و احیاء کیفیت محیطزیست و بهبود اقتصاد روستا کمک مینماید. نظر به اهمیت زنان روستایی در کسبوکارهای روستایی، تحقیق حاضر به برسی الزامات و سازوکارهای توسعه کسبوکارهای سبز در بین زنان روستایی پرداخته است. جامعه آماری شامل زنان روستایی دارای کسبوکار در شهرستان ری (246 نفر) و کارشناسان این حوزه (80 نفر) بود. از این میان 202 زن روستایی و 50 کارشناس بهعنوان نمونه مطالعه شدند. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری داده دو عدد پرسشنامه محقق ساخته بود و برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمارههای توصیفی از ضریب تغییرات و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. مقایسه کارشناسان و زنان روستایی نسبت به الزامات توسعه کسبوکارهای سبز در میان زنان روستایی نوعی تفاوت آشکار ادراکی نسبت به این موضوع را در میان این دو گروه نشان میدهد، بهگونهای که از دیدگاه زنان روستایی آنچه در اولویت بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است دارا بودن برخی ویژگیهای فردی و شخیتی نظیر روحیه کارآفرینی و تمایل جهت ورود به کسبوکارهای سبز است. حالآنکه از نگاه کارشناسان وجود امکانات و زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی ازجمله مهمترین الزامات توسعه کسبوکارهای سبز برای زنان روستایی تشخیص داده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی الزامات توسعه کسبوکارهای سبز در شش عامل اصلی گروهبندیشدهاند که رویهمرفته حدود 76 درصد واریانس کلیه نشانگرها را تبیین کردندکه حد مطلوب و مناسبی است. نتایج این تحقیق نشان داد که توسعه کسبوکارهای سبز روستایی مستلزم توجه به مؤلفههای اطلاعاتی و ارتباطی،آموزشی و ترویجی، بازاری و مدیریتی، فرهنگی و نگرشی، دانشی و انگیزشی و در نهایت مالی و اقتصادی است. همچنین، سازوکارهای این مهم شامل توسعه بستر و زیرساختهای حمایتی، تسهیل ارتباطات و شبکهسازی، توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی و در نهایت توسعه شایستگیهای حرفهای است.