توجه به توسعه کسبوکار در مناطق روستایی با توجه به شرایط موجود روند رو به کاهش جمعیت نواحی روستایی از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. بر این اساس در روستاهای دارای پتانسیل گردشگری بررسی زمینهها و عوامل تأثیرگذار و ارائه راهبردهای توسعه کسبوکار از ضرورتهای اولیه محسوب میشود. هدف این پژوهش ارائه راهکارهای توسعه کسبوکار در ...
بیشتر
توجه به توسعه کسبوکار در مناطق روستایی با توجه به شرایط موجود روند رو به کاهش جمعیت نواحی روستایی از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. بر این اساس در روستاهای دارای پتانسیل گردشگری بررسی زمینهها و عوامل تأثیرگذار و ارائه راهبردهای توسعه کسبوکار از ضرورتهای اولیه محسوب میشود. هدف این پژوهش ارائه راهکارهای توسعه کسبوکار در سکونتگاههای روستایی دارای پتانسیل گردشگری استان زنجان و در راستای کمک به ایجاد کسبوکار بوده است. روش تحقیق از نظر ماهیت، توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بوده و برای جمعآوری دادههای میدانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر روستاهای دارای پتانسیل گردشگری استان زنجان میباشد. با توجه به بررسیهای انجام گرفته استان زنجان دارای 43 روستای شناسایی شده در زمینه دارا بودن پتانسیلهای گردشگری میباشد. 50 درصد روستاهای دارای قابلیت گردشگری استان که شامل 21 روستا میشود بهعنوان تعداد نمونه لازم انتخاب شد. تعداد خانوارهای 21 روستای انتخاب شده برابر با 4950 خانوار میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران معادل 367 نفر محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی و مدل سوات استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، با توجه به نمره ارائه شده در جدول ماتریس نهایی رویکرد ارائه اعتبارات مالی توسط بانکها بهعنوان جذابترین راهبرد جهت توسعه کسبوکار در روستاهای هدف گردشگری استان زنجان ارائه میشود.