سعید نجفی؛ احمد راه دار؛ بهزاد اسمعیلی
دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1402، ، صفحه 54-70
چکیده
گره خوردن زیست انسان به مسکن، به عنوان بخشی جداییناپذیر از نیازهای اولیه انسانی، چالشی بر سنجش کیفیت زیستی است. از این رو پژوهش حاضر در پی سنجش کیفیت کالبدی مسکن بوده تا نشان دهد چه میزانی بر کیفیت زیست ساکنان تاثیرگذار خواهد بود. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- تحلیلی است. به منظور گردآوری اطلاعات برای کسب بینش ...
بیشتر
گره خوردن زیست انسان به مسکن، به عنوان بخشی جداییناپذیر از نیازهای اولیه انسانی، چالشی بر سنجش کیفیت زیستی است. از این رو پژوهش حاضر در پی سنجش کیفیت کالبدی مسکن بوده تا نشان دهد چه میزانی بر کیفیت زیست ساکنان تاثیرگذار خواهد بود. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- تحلیلی است. به منظور گردآوری اطلاعات برای کسب بینش نظری لازم و بررسی ادبیات موضوع و دادهها و اطلاعات مورد نیاز دیگر از شیوه کتابخانهای- میدانی استفاده شد. آمار و اطلاعات مورد نیاز با مراجعه به بلوک آماری سال 1395 شهر زنجان استخراج شد. جهت تعیین ضریب اهمیت هر یک از شاخصها از مدل تحلیل سلسله مراتبی، برای تجزیه و تحلیل دادهها و رتبه بندی مناطق از مدل تصمیم گیری تاپسیس و برای بررسی تفاوت معناداری شاخصها در مناطق شهری از مدل تحلیل واریانس آنووا در نرم افزار اسپیاساس استفاده شد. نمونه آماری این تحقیق واحدهای مسکونی چهار منطقه شهرداری زنجان میباشد. نتایج نشان داد که شاخصهای زیستپذیری کالبدی مسکن در منطقه یک و چهار مطلوبیت بالایی نسبت به سایر مناطق داشته و میزان آن براساس نتایج مدل تصمیم-گیری تاپسیس در منطقه یک برابر با 0.636، در منطقه دو با 0.515، در منطقه سه برابر با 0.477 و در منطقه چهار برابر با 0.546 بوده است. همچنین نتایج آزمونهای تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معناداری میان شاخص-های زیستپذیری کالبدی مسکن در مقیاس مناطق شهری زنجان وجود دارد. در این میان به علت پیشی گرفتن تعداد خانوار بر تعداد واحد مسکونی، میانگین در هر چهار منطقه ارتباط معناداری را نشان نداده و مقدار آن بیشتر از سطح خطای مورد نظر بوده است. یافتهها نشان داد که سنجش کیفیت زیستپذیری برای هر مکانی درک و شناخت برنامهریزان و مدیران شهری را دربارهی کیفیت زندگی افراد و وضعیت محیط زیست آن مکان ارتقاء می-بخشد. با چنین شناختی راه برای برنامهریزی و مدیریت بهتر محیط شهری باز خواهد شد. می توان گفت از نظر کیفی، گرچه رضایت از واحد مسکونی از نوع رضایت از مکان نیست و میزان تأثیر آن در ماندن در مکان با سایر شاخص ها یکسان نیست و تأثیرگذاری بر آن آسان است.رضایت از واحد مسکونی با بازسازی و بهسازی واحد مسکونی صورت میپذیرد، اما در صورت عدم وجود ساختارهای اطلاعاتی و جلب مشارکت برای بهسازی سازهها، این موضوع می تواند باعث واگذاری و جابجایی واحد مسکونی از محل شود.
علی زرگری؛ طاهره رسولی
دوره 4، شماره 13 ، آبان 1402، ، صفحه 101-111
چکیده
صنعت برق یکی از صنایعی است که بهطور سنتی انحصار آن در دست دولتها بوده است و در بخش برق بسیاری از نقاط جهان همچنان این انحصار وجود دارد. از طرفی، ماهیت صنعت برق بهگونهای است که برخی بخشهای آن انحصار طبیعی دارد و معرفی رقابت در این بخشها امکانپذیر نیست و یا بهبیان بهتر موجب رونق کسبوکار فعالیتهای این بخشها نمیشود. ...
بیشتر
صنعت برق یکی از صنایعی است که بهطور سنتی انحصار آن در دست دولتها بوده است و در بخش برق بسیاری از نقاط جهان همچنان این انحصار وجود دارد. از طرفی، ماهیت صنعت برق بهگونهای است که برخی بخشهای آن انحصار طبیعی دارد و معرفی رقابت در این بخشها امکانپذیر نیست و یا بهبیان بهتر موجب رونق کسبوکار فعالیتهای این بخشها نمیشود. با اینحال، تبیین کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده از سوی این صنعت و میزان رضایت مشترکین از خدمات اهمیت بسزایی در ارتقاء کیفیت خدمات دارد. مقاله حاضر با روش توصیفی-پیمایشی بدنبال تحلیل رضایتمندی از مشترکان شرکت توزیع نیروی برق بمنظور تبیین الگوی مصرف براساس نوع انشعاب و محل زندگی در شهر زنجان است. گردآوری داده ها با روش کتابخانه ای و میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل مشترکین شرکت توزیع نیروی برق در شهر زنجان و حومه شهر است. با استفاده از توزیع جغرافیایی از هر منطقه شهر زنجان 1درصد از مشترکین بصورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون تک نمونه ای t و آزمون تحلیل واریانس و آزمون همبستگی پیرسون با کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که شاخص افکارسنجی مشترکین با آزمون تک نمونه ای T با میانگین 31/3 (2/66 درصد) و ضریب t (72/44 =t) بوده، که این آمار در وضعیت مطلوب قرار دارد. از نظر منطقه شهری، بیشترین سطح رضایت از خدمات شرکت توزیع برق در منطقه اشراق با میانگین 11/3 و کمترین سطح رضایت نیز متعلق به منطقه گلشهر با میانگین 53/2 است. از نظر نوع انشعاب، بیشترین سطح رضایت از خدمات شرکت توزیع برق در مشترکین با انشعاب تجاری و خانگی با میانگین 35/3 و انشعاب کشاورزی با میانگین 38/3 ؛ و کمترین سطح رضایت نیز متعلق به مشترکین با انشعاب صنعتی با میانگین 03/3 و انشعاب عمومی با میانگین 32/3 است. در نهایت، بمنظور تقویت عملکرد شرکت توزیع برق تقویت اطلاع رسانی؛ پاسخگویی مناسب؛ تقویت کارایی ارائه خدمات سامانه برق من؛ و ساده نویسی و مختصر و مفید نمودن فرمت الکترونیکی ضروری است
محمدجواد عباسی؛ قمر عباسی
دوره 4، شماره 12 ، شهریور 1402، ، صفحه 80-104
چکیده
هدف پژوهش حاضر؛ تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه رقابتپذیری گردشگری مذهبی و آزمون آن در محدودۀ مورد مطالعه (با تاکید برمراسم آیینی شهر زنجان) است. تحقیق حاضر با هدف ایجاد درک و دانشی کاربردی برای سیاستگذاران گردشگری در زمینۀ شناسایی شاخصهای مؤثر بر رقابتپذیری گردشگری مذهبی برمبنای شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری؛ گزارش مجمع ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر؛ تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه رقابتپذیری گردشگری مذهبی و آزمون آن در محدودۀ مورد مطالعه (با تاکید برمراسم آیینی شهر زنجان) است. تحقیق حاضر با هدف ایجاد درک و دانشی کاربردی برای سیاستگذاران گردشگری در زمینۀ شناسایی شاخصهای مؤثر بر رقابتپذیری گردشگری مذهبی برمبنای شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری؛ گزارش مجمع جهانی اقتصاد (2015) است، پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی است و از منظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در پژوهش حاضر، ابتدا از طریق مطالعۀ ادبیات نظری و نظرسنجی خبرگان به ارزیابی شاخصها و گویههای رقابتپذیری گردشگری پرداخته شده است. بهمنظور تعیین شاخصهای اصلی و نهایی رقابتپذیری گردشگری در محدودۀ مورد مطالعه با نظرسنجی از 15 نفر از متخصصان علمی و اجرایی حوزۀ گردشگری شهر زنجان استفاده شد. سپس با استفاده از تکنیک دیمتل روابط درونی این شاخصها از منظر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عاملها و همچنین روابط علّی و معلولی آنها مشخص شد. درنهایت با ارائه مدل بهدست آمده از روابط درونی بین متغیرها با استفاده از تکنیک دیمتل؛ آزمون این مدل مفروض اولیه در محدودۀ مورد مطالعه با مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار PLS انجام شد. نتایج بررسی برازش مدلهای اندازهگیری، مدل ساختاری و مدل کلی در سطح اطمینان 95% نشان داد که مدل بهصورت کلی معنادار و تمامی مسیرهای اصلی پژوهش پذیرفته شدند و مدل دارای برازش و قدرت تبیینکنندگی مناسب است. معیار شرایط و چارچوب قانونی در محدودۀ مورد مطالعه به میزان اهمیت 86/0، 83/0 و 73/0 به ترتیب بر معیارهای بهبود زیرساخت، آمادگی محیطی و منابع فرهنگی- طبیعی و در کل بر بهبود رقابتپذیری مراسم آیینی شهر زنجان تأثیر دارند و از میان گویههای فرعی این متغیرهای مکنون مؤثر در بهبود رقابتپذیری؛ متغیر فرعی بازاریابی، برندسازی و بهبود تصویر مقصد گردشگری مذهبی در سطح بینالمللی با میزان تأثیر 98/0، همچنین؛ متغیرهای فرعی برنامهریزی مشارکتی جامع و یکپارچۀ نهادهای ذیمدخل گردشگری مذهبی و تمایز ناملموس، تجربههای تعاملی معنادار نوآور و آیندهگرا با میزان تأثیر 86/0 بیشترین میزان تأثیر را داشتهاند.
محمدرضا نعمتی؛ مهدی چراغی؛ امیرحسین برخورداری
دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1401، ، صفحه 15-34
چکیده
آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد که گردشگری بهعنوان یک بخش مهم اقتصادی بهسرعت در حال رشد است و تأثیرات قابلتوجهی بر توسعه فردی و اجتماعی و همچنین ارزش اقتصادی نهفته در چشم انداز درآمد و توسعه شغلی دارد. گردشگری سلامت یکی از مهم ترین بخشهای بازار صنعت گردشگری است و در سراسر جهان بهسرعت در حال رشد است. در همین ...
بیشتر
آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد که گردشگری بهعنوان یک بخش مهم اقتصادی بهسرعت در حال رشد است و تأثیرات قابلتوجهی بر توسعه فردی و اجتماعی و همچنین ارزش اقتصادی نهفته در چشم انداز درآمد و توسعه شغلی دارد. گردشگری سلامت یکی از مهم ترین بخشهای بازار صنعت گردشگری است و در سراسر جهان بهسرعت در حال رشد است. در همین راستا در تحقیق حاضر به شناخت عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری سلامت با تأکید بر بازاریابی سبز در شهر زنجان پرداخته خواهد شد. تحقیق حاضر ازنظر نوع کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی- تحلیلی میباشد. دادههای کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل محتوا با رویکرد تئوری داده بنیاد و با استفاده از نظرات نخبگان، کارشناسان و فعالان بخش گردشگری استان زنجان و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی جمعآوریشده و مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است که جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه مدیران هتل (11 نفر)، راهنمایان تور (27 نفر) و گردشگران (380 نمونه) هست، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی تک نمونهای) انجام شد. یافتههای مربوط به قسمت بازار و بازاریابی گردشگری استان زنجان نشاندهنده وضعیت نامطلوب این عنصر حیاتی در توسعه گردشگری استان است و نتایج نشان میدهد وضعیت محصولات گردشگری استان بنا به دلایل متعدد توان بازاریابی مناسب و مطلوب جهت جذب گردشگر در سطح توانهای استان زنجان را دارا نمیباشند. یکی از معیارهای کلیدی در بازاریابی محصولات گردشگری استان معیار مالی است و همچنین اعتبار برند و سنجش آن مؤلفه مؤثری بر ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری است. جهت تحلیل و بررسی مطلوبیت شاخصهای بازاریابی آمیخته از آزمون تیتکنمونهای استفاده شده است، بر همین اساس نتایج این آزمون نشان میدهد، پایینترین میانگین عددی مربوط به شاخص محصول با میانگین 2/30 و شاخص شواهد و امکانات فیزیکی با میانگین 30/2 و بالاترین میانگین مربوط به شاخصهای قیمت با میانگین 2/62 و مردم و کارکنان با میانگین 2/54 است. همچنین میانگین عددی بازاریابی برابر با 2/43 است.
علی شماعی؛ محمد تقی حیدری؛ حسین طهماسبی مقدم
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1399، ، صفحه 16-31
چکیده
ساخت فضایی شهرها به مثابهی یک پیاز؛ اگر چه از بیرون ساده به نظر می رسد، امّا در حقیقت به خاطر داشتن لایه های زیاد، فریبنده است. اگر هر لایه به طور جداگانه بررسی شود، یک کل را از دست داده ایم. در مطالعه ی ساخت فضایی بافت های فرسوده و محتوای آن(وضعیت پایداری) نیز ، علل و عوامل موجده آن نبایستی فقط از یک زاویه نگاه شود. پژوهش حاضر ...
بیشتر
ساخت فضایی شهرها به مثابهی یک پیاز؛ اگر چه از بیرون ساده به نظر می رسد، امّا در حقیقت به خاطر داشتن لایه های زیاد، فریبنده است. اگر هر لایه به طور جداگانه بررسی شود، یک کل را از دست داده ایم. در مطالعه ی ساخت فضایی بافت های فرسوده و محتوای آن(وضعیت پایداری) نیز ، علل و عوامل موجده آن نبایستی فقط از یک زاویه نگاه شود. پژوهش حاضر می کوشد پالیسی های کلان موثر بر وضعیت ساخت موجود بافت فرسوده ی شهر زنجان را درک و میزان اثرات آن بر وضعیت را، مورد واکاوی قرار دهد. برای دستیابی به هدف فوق به طرق بانک کاوی منابع کتابخانه ای و مشاهده ی میدانی(مصاحبه با سرپرستان خانوار ساکن بافت"491" نفر و خبرگان و متخصّصین امر"30 نفر") مواد مورد نیاز تحقیق جمع آوری و با استفاده از از نرم افزارهای« ArcGis, lisrel » فراوری میگردد. نتایج تحلیل نشان داد عوامل ساختاری کلان اقتصادی با ضریب معنیداری 9.99 وضریب تاثیر 0.92 به میزان بیشتری ساخت فضایی بافت فرسوده شهر زنجان را تبیین مینماید. به عبارتی؛ ساختار اقتصادی متمرکز و دولت گرا اقتصاد نفت و تاثیر آن بر تحوّلات فضایی شهر و تخصیص فضایی منابع مالی به صورت یکپارچه، توانسته بیشترین ضریب تاثیر را در ساخت فضایی موجود بافت فرسوده شهر زنجان داشته باشد. همچنین عوامل کلان کالبدی در مرحلهی بعدی تاثیر قرار داشته و ساخت فضایی چند لایه ی بافت فرسودهی زنجان را تبیین می نمایند. نوسازی پوسته ی اول بلوکه ای ساختمانی در حاشیه ی معابر اصلی با تکیه بر فضاهای تجاری ختم میگردد. عرض معابر و مصوبات تشویقی نوسازی بافت قدیم؛ امکان بلندمرتبه سازی و گسترش ارتفاعی واحدهای ساختمانی را فراهم نموده و نتیجه ی امر، ایجاد لفافه های فضایی جدید و کاملا متضاد با پوسته های دوم و سوم بافت می باشد.