نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، گروه جغرافیا، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار جغرافیا و برنامه‌‏ریزی روستایی،گروه جغرافیا، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دکتری مهندسی صنایع، گروه مدیریت بهره‌‌ وری و پروژه، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.

چکیده

نقش فعالیّت اقتصاد روستایی در دنیا بسیار مهم تلقّی شده و در ابعاد ملی، منطقه‌‏ای و حتّی بین المللی ارزشمند است. اما جایگاه اصلی بازاریابی تولیدات روستایی و سهم پایین دریافت ناشی از فروش تاکنون نتوانسته شایستگی‏‌های خود را کاملأ به اثبات برساند. این امر بیشتر ناشی از نقائص موجود در ساختار بازار محصولات روستایی است. باتوجّه به اهمیت موضوع و فقدان رویکرد بازاریابی یکپارچه در بخش محصولات، بویژه در تشکل­‌ها و تعاونی‌­های روستایی به‏‌عنوان متولیان تولید و توزیع، لزوم توجه هرچه بیش‏تر علمی و عملی به مبحث بازاریابی یادآور می‌‏شود، دراین راستا روش تحقیق به صورت ارزیابی عملکرد اقتصادی با ارائه مدل‏سازی ساختاری تفسیری و تعیین ارتباط بین مؤلفه‌های اعتبار یافته انجام شده است. تحلیل پژوهش با استفاده از به‌‏کارگیری مؤلّفه‏‌های مؤثر در بازاریابی محلّی در نواحی روستایی از مجموعه ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادی با برداشت از مطالعات مشابه و تأیید خبرگان دانشگاهی کسب شده است، که با نظرات مجموعه مذکور به صورت کاراکترهای جداگانه در ماتریس خود تعاملی ساختاری به وجود آمد. بر این اساس مؤلّفه‏‌های مناسب سازی زیرساختی و کالبدی، تجهیز فروشگاه مزرعه، تولید انبوه و تنوع محصولات، تحکیم ارتباط کشاورزی، زیرساخت‏هایICT و گسترش دامنه بازاریابی یکپارچه تنه اصلی مدل را شکل می‌‏دهد، همچنین مؤلّفه‏‌ی توسعه مزیت‏‌های رقابتی توانسته بیش‏ترین ارتباط را با مؤلّفه کارآمدی صندوق‏‌های تسهیل کننده برقرار کند. در نتیجه مدل ارائه شده بازاریابی محلّی در نواحی روستایی با رویکرد مدل‏سازی ساختاری تفسیری برای حصول به جایگاه مناسب خود تاکید بر شبکه یکپارچه با نقش بازیگران روستایی، سازمان‌های سازنده در استراتژی توسعه‌‏ی پایدار دارد و منتج به چارچوب راهبردهای محرومیت‌‏زدایی روستایی خواهد بود که به صورت فرآیند زنجیره‎ای ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explain local marketing in rural areas by using effective components in Interpretive structural modeling

نویسندگان [English]

  • Hassan Momeni 1
  • Vahid Riyahi 2
  • Vahidreza Salamat 3

1 PhD Student in Geography and Rural Planning, Department of Geography, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor of Geography and Rural Planning, Department of Geography, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.

3 PhD in Industrial Engineering, Department of Productivity and Project Management, Faculty of Industrial Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The role of rural economic activity in the world is considered very important and is valuable in national, regional and even international dimensions. But the main marketing position of rural products and the low share of sales revenue have not yet been able to fully prove their competence. This is mostly due to defects in the structure of the rural products market. Due to the importance of the issue and the lack of an integrated marketing approach in the products sector, especially in rural organizations and cooperatives as custodians of production and distribution, the need for more scientific and practical attention to marketing is reminded, in this regard, research method is performance evaluation Economics has been done by providing interpretive structural modeling and determining the relationship between validated components. The analysis of the research has been obtained by using effective components in local marketing in rural areas from a set of environmental, social and economic dimensions by taking similar studies and approval of academic experts. A structure was created. Based on this, the components of infrastructure and physical adaptation, equipping the farm shop, mass production and variety of products, strengthening the agricultural relationship, ICT infrastructure and expanding the scope of integrated marketing form the main body of the model. Establish facilitator funds. As a result, the proposed model of local marketing in rural areas with an interpretive structural modeling approach to achieve its proper position emphasizes an integrated network with the role of rural actors, constructive organizations in sustainable development strategy and will result in rural deprivation elimination strategies. The chain process is presented. That rural households that do not have an economy dependent on agriculture and increase the share of marketing in livelihood resources and use it. The chain process is presented. That rural households that do not have an economy dependent on agriculture and increase the share of marketing in livelihood resources and use it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Local marketing
  • Rural production
  • Network chain
  • Spatial Flows and Interpretive Structural Modeling