فتانه طالب پور؛ حسین شعبانعلی فمی؛ علی اکبر براتی؛ محمد آصف شایق
دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1401، ، صفحه 78-93
چکیده
تغییر اقلیم یکی از چالشهای اساسی پیشروی بشر کنونی است. درنتیجه، جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و تخریب منابع طبیعی از الزامات حفظ کیفیت زندگی نسلهای فعلی و آینده است. از راهکارهای تحقق این مهم توجه ...
بیشتر
تغییر اقلیم یکی از چالشهای اساسی پیشروی بشر کنونی است. درنتیجه، جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و تخریب منابع طبیعی از الزامات حفظ کیفیت زندگی نسلهای فعلی و آینده است. از راهکارهای تحقق این مهم توجه به توسعه کسبوکارهای سبز و افزایش سطح سبز بودن کسبوکارهای موجود است. کسبوکار سبز شغل شایستهای است که ضمن تولید کالاها و خدمات، به حفظ و احیاء کیفیت محیطزیست و بهبود اقتصاد روستا کمک مینماید. نظر به اهمیت زنان روستایی در کسبوکارهای روستایی، تحقیق حاضر به برسی الزامات و سازوکارهای توسعه کسبوکارهای سبز در بین زنان روستایی پرداخته است. جامعه آماری شامل زنان روستایی دارای کسبوکار در شهرستان ری (246 نفر) و کارشناسان این حوزه (80 نفر) بود. از این میان 202 زن روستایی و 50 کارشناس بهعنوان نمونه مطالعه شدند. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری داده دو عدد پرسشنامه محقق ساخته بود و برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمارههای توصیفی از ضریب تغییرات و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. مقایسه کارشناسان و زنان روستایی نسبت به الزامات توسعه کسبوکارهای سبز در میان زنان روستایی نوعی تفاوت آشکار ادراکی نسبت به این موضوع را در میان این دو گروه نشان میدهد، بهگونهای که از دیدگاه زنان روستایی آنچه در اولویت بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است دارا بودن برخی ویژگیهای فردی و شخیتی نظیر روحیه کارآفرینی و تمایل جهت ورود به کسبوکارهای سبز است. حالآنکه از نگاه کارشناسان وجود امکانات و زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی ازجمله مهمترین الزامات توسعه کسبوکارهای سبز برای زنان روستایی تشخیص داده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی الزامات توسعه کسبوکارهای سبز در شش عامل اصلی گروهبندیشدهاند که رویهمرفته حدود 76 درصد واریانس کلیه نشانگرها را تبیین کردندکه حد مطلوب و مناسبی است. نتایج این تحقیق نشان داد که توسعه کسبوکارهای سبز روستایی مستلزم توجه به مؤلفههای اطلاعاتی و ارتباطی،آموزشی و ترویجی، بازاری و مدیریتی، فرهنگی و نگرشی، دانشی و انگیزشی و در نهایت مالی و اقتصادی است. همچنین، سازوکارهای این مهم شامل توسعه بستر و زیرساختهای حمایتی، تسهیل ارتباطات و شبکهسازی، توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی و در نهایت توسعه شایستگیهای حرفهای است.