محمدرضا نعمتی؛ مهدی چراغی؛ امیرحسین برخورداری
دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1401، ، صفحه 15-34
چکیده
آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد که گردشگری بهعنوان یک بخش مهم اقتصادی بهسرعت در حال رشد است و تأثیرات قابلتوجهی بر توسعه فردی و اجتماعی و همچنین ارزش اقتصادی نهفته در چشم انداز درآمد و توسعه شغلی دارد. گردشگری سلامت یکی از مهم ترین بخشهای بازار صنعت گردشگری است و در سراسر جهان بهسرعت در حال رشد است. در همین ...
بیشتر
آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد که گردشگری بهعنوان یک بخش مهم اقتصادی بهسرعت در حال رشد است و تأثیرات قابلتوجهی بر توسعه فردی و اجتماعی و همچنین ارزش اقتصادی نهفته در چشم انداز درآمد و توسعه شغلی دارد. گردشگری سلامت یکی از مهم ترین بخشهای بازار صنعت گردشگری است و در سراسر جهان بهسرعت در حال رشد است. در همین راستا در تحقیق حاضر به شناخت عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری سلامت با تأکید بر بازاریابی سبز در شهر زنجان پرداخته خواهد شد. تحقیق حاضر ازنظر نوع کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی- تحلیلی میباشد. دادههای کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل محتوا با رویکرد تئوری داده بنیاد و با استفاده از نظرات نخبگان، کارشناسان و فعالان بخش گردشگری استان زنجان و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی جمعآوریشده و مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است که جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه مدیران هتل (11 نفر)، راهنمایان تور (27 نفر) و گردشگران (380 نمونه) هست، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی تک نمونهای) انجام شد. یافتههای مربوط به قسمت بازار و بازاریابی گردشگری استان زنجان نشاندهنده وضعیت نامطلوب این عنصر حیاتی در توسعه گردشگری استان است و نتایج نشان میدهد وضعیت محصولات گردشگری استان بنا به دلایل متعدد توان بازاریابی مناسب و مطلوب جهت جذب گردشگر در سطح توانهای استان زنجان را دارا نمیباشند. یکی از معیارهای کلیدی در بازاریابی محصولات گردشگری استان معیار مالی است و همچنین اعتبار برند و سنجش آن مؤلفه مؤثری بر ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری است. جهت تحلیل و بررسی مطلوبیت شاخصهای بازاریابی آمیخته از آزمون تیتکنمونهای استفاده شده است، بر همین اساس نتایج این آزمون نشان میدهد، پایینترین میانگین عددی مربوط به شاخص محصول با میانگین 2/30 و شاخص شواهد و امکانات فیزیکی با میانگین 30/2 و بالاترین میانگین مربوط به شاخصهای قیمت با میانگین 2/62 و مردم و کارکنان با میانگین 2/54 است. همچنین میانگین عددی بازاریابی برابر با 2/43 است.