نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جغرافیا و برنامه ‏ریزی شهری، گروه جغرافیا و برنامه ‏ریزی شهری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‏ یزی شهری،گروه جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

شهر رشت به ‏عنوان یکی از مراکز قوی برای حوزه‏ های پیرامونی و بلافصل خود نقش ویژه‏ای در توسعه‏ ی اقتصاد روستایی استان گیلان و حتی استان‏ های هم‏جوار داشته است. این پژوهش با ارائه ‏ی فرضیه ‏هایی و باتوجّه به شاخص‏ه ای موثّر در تعیین تعامل کارامد مابین نقاط روستایی- شهری، سعی در تعیین سهم و نقش شهر رشت در توسعه ‏ی اقتصاد روستایی و تقویّت روابط شهر و روستا استان دارد. جهت تعیین تکرار مداوم عرضه و فروش محصولات از سوی روستاییان و واسطه‏ گران همچنین تقویّت اقتصاد خانوار روستایی با استفاده از «روش آزمون T» استفاده شده است؛ همچنین با استفاده از معادله ‏ی «رگرسیون» و بررسی معناداری شیب رگرسیونی رضایت‏مندی از نگاه فروشندگان و یا عرضه کنندگان محصولات و در نهایت از روش «رگرسیون» خطی چندگانه برای بررسی ابعادکالبدی-فضایی واجتماعی شهر رشت بر متغیّر ملاک رضایت دست‏فروشان محلی استفاده شده است. یافته ‏های پژوهش نشان می ‏دهد شهر رشت به دلایلی چون فاصله‏ ی نزدیک و امکان برقراری ارتباط سهل با روستاها و حوزه‏ه ای جدانشدنی خود، وجود محصول مازاد در روستاهای استان، نیاز به درآمد و نداشتن شغل دیگر توسط بسیاری از روستاییان، انگیزه‏ هایی چون دست‏یابی به سود بیش‏تر، تمایل و رغبت مردم شهر رشت به استفاده از محصولات کشاورزی، دامی و لبنی با کیفیت و... مورد توجه بسیاری از روستاییان بوده است. مقایسه‏ ی دو گروه (دست‏فروشان دائمی و متناوب و دوره‏ای) توسط آماره آزمون T برابر 46/8 شده و اختلاف معناداری بین گروه‏ ها از لحاظ رونق اقتصادی برحسب میزان دست‏فروشی محصولات کشاورزی در شهر رشت مشاهده می ‏شود. همچنین میزان ضریب هم‏بستگی بین رضایت و رونق اقتصادی دست‏فروشان محصولات کشاورزی در رشت برابر 425/0 شده که با ضریب اطمینان 95درصد این فاکتورها با هم ارتباط معنادار دارند و میزان ضریب هم‏بستگی بین رضایت دست‏فروشان محصولات کشاورزی و ابعاد کالبدی فضایی و اجتماعی شهر رشت برابر584/0 شده نتیجه می‏گیریم فاکتورها با هم ارتباط معنادار دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the role of day markets in the supply of rural products in strengthening urban-rural relations (Case Study: Rasht City)

نویسندگان [English]

  • majid yasoori 1
  • maryam sejoodi 2

1 Professor of Geography and Urban Planning, Department of Geography and Urban Planning, University of Guilan, Rasht, Iran.

2 PhD student in Geography and Urban Planning, Department of Geography, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The city of Rasht, as one of the strong centers for its peripheral and immediate areas, has played a special role in the development of rural economy in Gilan province and even neighboring provinces.Objectives: This study tries to determine the share and role of Rasht city in the development of rural economy and strengthen the urban-rural relations of the province by presenting hypotheses and considering the effective indicators in determining the efficient interaction between rural-urban areas. It has been used to determine the continuous repetition of supply and sale of products by villagers and intermediaries and strengthen the rural household economy using the T test method; Also, by using the regression equation and examining the significance of the regression slopesatisfaction from the point of view of sellers or suppliers of products and finally the multiple linear regression method to examine the physical-spatial and social dimensions of Rasht on the criterion of local vendors satisfaction criterion. Findings show that the city of Rasht for reasons such as close distance and the possibility of easy communication with villages and their immediate areas, the existence of surplus product in the villages of the province, the need for income and no other job by many villagers, incentives such as achieving More profit, the desire of the people of Rasht to use quality agricultural, livestock and dairy products, etc. have been considered by many villagers. The comparison of the two groups (permanent, intermittent and periodic vendors) by t-test statistics is equal to 8.46 and there is a significant difference between the groups in terms of economic prosperity in terms of the volume of agricultural products in Rasht. Also, the correlation coefficient between satisfaction and economic prosperity of agricultural vendors in Rasht is 0.425 which is significantly related to the 95% confidence factor and the correlation coefficient between agricultural vendors satisfaction and the physical and spatial and social dimensions of Rasht is 0.584. We conclude that the factors are significantly related to each other

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mutual Interactions
  • Rural Economy
  • Excess Products
  • Market
  • Rasht City