دکتر محمدرضا رضوانی؛ محمد محمودی؛ پیمان قدسی
دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1400، ، صفحه 64-74
چکیده
یکی از کلیدیترین موضوعات در مباحث مربوط به میراث فرهنگی موضوع ارزش است؛ چراکه تمام آنچه ما در رابطه با میراث فرهنگی انجام میدهیم اعم از شناسایی، حفاظت و معرفی همه به خاطر ارزشهایی است که در میراث ...
بیشتر
یکی از کلیدیترین موضوعات در مباحث مربوط به میراث فرهنگی موضوع ارزش است؛ چراکه تمام آنچه ما در رابطه با میراث فرهنگی انجام میدهیم اعم از شناسایی، حفاظت و معرفی همه به خاطر ارزشهایی است که در میراث فرهنگی مستتر است. همچنین مخرنی غیرقابل جایگزین دانش و یک منبع ارزشمند برای رشد اقتصادی، اشتغال و ارتقای انطباق اجتماعی است که میتواند نقش تعیینکنندهای در توسعهی پایدار داشته باشد. بااهمیت این موضوع، پژوهش حاضر باهدف بازشناسی و اولویتبندی ارزشهای میراث فرهنگی در توسعهی پایدار منطقهی اورامان تدوین گردیده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر روش تحقیق آمیخته، ازنظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و ازنظر ابزار مبتنی بر مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را متخصصین و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری منطقه اورامان، فرمانداریهای و بخشداریهای منطقه اورامان و مدیران محلی (دهیاران و شوراهای اسلامی) تشکیل میدهند. در بخش اول این پژوهش جهت بازشناسی ارزشهای میراث فرهنگی منطقه اورامان، مطالعه اسنادی و مصاحبه با جامعه کارشناسان- متخصصان صورت گرفته است. در بخش دوم بهمنظور اولویتبندی ارزشهای میراث فرهنگی منطقه در تحقق توسعه پایدار، ظرفیتهای شناساییشده در قالب 11 ارزش در پرسشنامهای تحت عنوان میزان اهمیت هر یک از ارزشها در تحقق توسعه پایدار به تفکیک سه بعد اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیستمحیطی طراحی و توسط جامعه کارشناسان، نخبگان محلی و مدیران روستایی (146 نفر) مورد ارزیابی قرارگرفته است. درنهایت بر اساس تکنیک آنتروپی وزن دهی شاخصها و بر اساس تکنیک ارسته رتبهبندی ارزشها صورت میگیرد. نتایج پژوهش بیانگر 46 ظرفیت در قالب 11 ارزش در منطقه میباشد که از میان این ارزشها به ترتیب ارزشهای معنوی با 5/358 نمره در رتبه اول، تاریخی با ۳۶۷.۵ نمره رتبه دوم، معماری با 5/444 نمره رتبهی سوم، تفریحی با ۴۹۷ نمره رتبهی چهارم، اجتماعی با 5/520 نمره رتبهی پنجم، محیطزیست با نمره ۶۳۱ نمره رتبهی ششم، آموزشی با 5/557 نمره رتبهی هفتم، تنوع زیستی با ۶۳۱ نمره رتبهی هشتم، بصری با 5/672 نمره رتبهی نهم، هنری با ۶۷۵ نمره رتبهی دهم و ارزش علمی با ۸۳۳ نمره در رتبهی یازدهم به ترتیب دارای بالاترین و پایینترین اهمیت در نقشآفرینی میراث فرهنگی بودهاند