محمدرضا رضوانی؛ مهدی چراغی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 85-99
چکیده
از آنجایی که در خلال سالهای 92-1384 تعداد کسب و کارهای خانگی در روستاهای دهستان غنی بیگلو با رشد 4.5درصدی به 230 مورد رسیده است، از این رو هدف پژوهش حاضر تحلیل عواملی است که در فضای کسب و کار صنایع خانگی ...
بیشتر
از آنجایی که در خلال سالهای 92-1384 تعداد کسب و کارهای خانگی در روستاهای دهستان غنی بیگلو با رشد 4.5درصدی به 230 مورد رسیده است، از این رو هدف پژوهش حاضر تحلیل عواملی است که در فضای کسب و کار صنایع خانگی در منطقه موردمطالعه مؤثر میباشند. برای انجام این کار ابتدا 8 روستا از مجموع 33 روستا بهعنوان نمونه از بین الگوهای مکانی سکونتگاهی روستایی برگزیده شدند که تعداد 1614 خانوار در آنها ساکن میباشد و از این میان با فرمول کوکران و جدول مورگان 280 سرپرست خانوار بهعنوان حجم نمونه محاسبه شدند. اطلاعات گردآوری شده دارای سه مقیاس نسبی، رتبهای و فاصلهای میباشد که در دو سطح خانوار و روستا قابلتحلیل میباشند. تحلیل دادهها هم با نرمافزار spss و آزمونهای مناسب پارامتریک و ناپارامتریک صورت گرفت و نتایج ذیل حاصل شدند: اغلب کسانی که به سمت کسب و کارهای خانوادگی روی آوردهاند افراد با میانگین سنی بالا، کمسواد و یا زنان سرپرست خانوار بودهاند که بیشتر به سبب اجبار اقتصادی به این سمت سوق پیدا کردهاند و در این مسیر زمینههای کارآفرینی، خود مدیریتی و خانواده مدیریتی، ارتقاء و بهبود وضعیت کسب و کار کنونی، درخواست برای صدور مجوز و تشکیل تعاونیها، درخواست برای دریافت تسهیلات و اعتبارات مالی، تلاش برای خلق ایدههای جدید و تنوع شغلی و امثال آن را مورد توجه قرار ندادهاند. پیشنهاد میشود که دهیاران و شورای اسلامی در حیطه اختیارات خود با فراهمآوردن زمینه برای رسمیت این کسبوکارها و تشکیل تعاونیها و صندوقهای اعتبارات خرد روستایی امکان بهبود وضعیت این کسب و کارها را فراهم آورند.